Loopgroep en loopclinics

Geplaatst op: 20-07-2015

Hardlopen, voetje voor voetje: Simpel toch?

Start loopgroepen en clinics voor de beginnende en gevorderde lopers, ook na een blessure.

Hardlopen is in principe een gemakkelijke sport: voetje voor voetje. Het is gezond maar ook een belastende sport. Bij elke stap komt maar liefst 7-9x je lichaamsgewicht op je knie terecht. Blessures aan de knie, achillespees, maar ook scheenbeenklachten en enkelverzwikkingen komen regelmatig voor. Dan wil je toch dat je techniek perfect in orde is!
Het aanleren van een juiste hardlooptechniek is lastig en je techniek kan niet in één keer correct veranderd worden. Je kunt wel op veel punten letten zodat je er in ieder geval bewust van bent tijdens het lopen. Zo kun je je techniek stap voor stap aanpassen.

Loopscholing en spierversterkende oefeningen zijn helpen om de coördinatie, spierkracht en het uithoudingsvermogen van de spieren te verbeteren. Dit heeft dank ook een positief effect op de looptechniek, waardoor je weer harder of efficiënter kunt lopen. De weg naar prestatieverbetering! De werking van heup-, rug-, kleine buik- en bilspieren vormen de basis voor een goede houding tijdens het hardlopen. Als je bijvoorbeeld niet door je heup zakt, maar rechter op loopt, zet je je knie ook rechter neer. Hierdoor verandert de druk op de knie en pezen en dit geeft minder (kans op) klachten.

Vaak wordt het opbouwen van hardlopen onderschat. Startende lopers of zij die weer opnieuw beginnen na een blessure starten vaak met te lange stukken achter elkaar. Qua conditie zit dit vaak wel goed, maar dat is meteen de grootste “valkuil” want de fysieke belasting loopt vaak nog achter en het lichaam moet (opnieuw) wennen aan deze belasting.

Tijdens onze looptrainingen doen we gezamenlijk spierversterkende en stabiliserende oefeningen (o.a. core-stability), specifiek gericht op hardlopen. Ook doen we uitgebreide loopscholing, krijg je adviezen over hardlopen en we besteden aandacht aan de looptechniek. Zo leer je om blessures zo veel mogelijk te voorkomen.  Je houdt het langer vol en je prestaties worden beter. Zo wordt hardlopen nog leuker.
Je krijgt er een opbouwschema bij waardoor je van 0 naar 30 minuten ononderbroken hardlopen kunt komen binnen een termijn van 8 weken.
Het is dus niet per se de bedoeling dat er tijdens de hardloopclinic een vol uur alleen maar wordt hardgelopen .

We zien je graag. 
Jeanine van de Klashorst
Tijd en locatie
Zaterdag van 09.00 – 10.00 uur – Fysiotherapie Oost Utrecht 1e verdieping.
Kleedkamer en lockers beschikbaar